AAradBihorCampionatGeneralLMT

După cinci nopţi petrecute în maşină, porumbeii columbofililor din Arad și Bihor au reuşit un Fond excepţional!

Primul concurs de fond din acest an pentru asociațiile Arad și Bihor a fost unul cu destule peripeții, dar cu un final nesperat de bun, demontându-se, astfel, încă un mit din columbofilie. Condițiile meteo au pus în pericol desfășurarea etapei, dar în final, după cinci zile petrecute în maşină, vremea a permis lansarea porumbeilor. Acest lucru s-a întâmplat în dimineața zilei de 23 iunie, la ora 06:10, iar sosirile la majoritatea crescătorilor au fost în proporție de 80-85% din numărul de porumbei angajați. Primul loc pe lansare a fost câștigat de Albert Ladislau (Arad), iar la crescători s-a impus Adrian Lupulescu (Arad).

Localitatea de lansare pentru prima etapă de fond a sezonului a fost Humpolec (Cehia), concurs pentru care 132 de crescători din Bihor și 122 din Arad au angajat 8.633 porumbei. După sosirea pe locul lansării, ploaia a făcut imposibilă lansarea porumbeilor, astfel că organizatorii s-au văzut nevoiți să ia o decizie deosebit de grea. Fie decideau lansarea porumbeilor indiferent de vreme, fie așteptau pe locul lansării până în momentul în care ar fi încetat precipitațiile. După consultarea la nivelul conducerii celor două asociații s-a hotărât ca porumbeii să rămână pe locul de lansare. „Mă bucur că asociațiile Arad și Bihor au reușit o nouă premieră pentru columbofilia din România. Porumbeii noștri, la primul fond, au stat în mașină cinci nopți, respectiv șase zile, asta datorită faptului că protocoalele noastre din acest an pentru cursele lungi și la ultimele demifonduri prevăd îmbarcări cu dată fixă. Ținând cont de acest aspect, pot spune că porumbeii au venit foarte bine, și când spun asta mă raportez și la faptul că a fost un vânt foarte puternic de la Nord la Sud, cu rafale de 40-50 km pe oră. Însă, concursul a fost mai bun decât alte etape, la care porumbeii au stat în mașină doar două nopți. A fost o premieră și este dovada că atunci când ai condiții de transport și numărul de porumbei îmbarcați pe boxă este corespunzător, nu este nicio problemă. Modelul belgian, pe care ei îl aplică de zeci de ani și de care se fuge în România, este foarte corect, și din punct de vedere al organizării timpului, pentru că este normal să știi și să poți să îți faci programul pentru îmbarcare, cât și pentru pregătirea porumbeilor. Din păcate, și mă refer doar la Ardeal, toate asociațiile care au încercat să fugă de vremea rea și să facă doar etape pe vreme bună au avut concursuri catastrofale. Ceea ce am făcut noi este dovada că avem nevoie de mașini bune, avem nevoie de îmbarcări cu dată fixă, avem nevoie de oameni responsabili, care lansează doar atunci când este posibil. Pentru asta, am angajat șoferi și delagați pricepuți și responsabili, oameni pe care i-am plătit pentru că au stat acele zile în plus în teren. Nu le-a fost ușor să stea cinci nopți într-un câmp, dar au pus mai presus de orice porumbeii și aceasta este dovada că se poate. Din punctul meu de vedere, ca președinte al Federației,  prin această goană după zile bune de îmbarcare, și cunosc foarte multe asociații în care crescătorii nu mai știu când îmbarcă, în foarte multe cazuri, se intră într-o sarabandă a amânărilor în urma căreia se alege praful și de porumbei, și de rezultate. Sau, întâmplător, mai fac unii rezultate, care cunosc dinainte ce se va întâmpla și știu cum să își pregătească porumbeii. Cred că aceste practici, dacă nu le oprim, vor distruge columbofilia română. Așadar, am avut parte de o premieră frumoasă. Cred că am învățat lecția și cu vântul, și cu codul roșu de vânt pe Ungaria, însă la această etapă era imposibil să mai stăm o zi, pentru că presiunea crescătorilor era imensă. Cred că Vestul a intrat într-o nouă eră. La noi, în Vest, sunt mașini bune, sunt șoferi și delegați buni și cred că am intrat într-o nouă eră în care sportul columbofil este practicat la profesionalismul celor din Belgia. Mă bucur că am fost parte la acest experiment, pe care nu ni l-am dorit, dar el s-a întâmplat, și țin să îi felicit pe colegii din Arad pentru că, la un moment dat, cu o zi înainte de îmbarcare, noi era cât pe ce să cedăm și să cerem întoarcerea porumbeilor acasă. Ei au fost tari pe poziții și au avut dreptate. Nu pot decât să îi apreciez și să mă bucur că suntem parteneri. Sper ca mesajul meu să fie un semnal pentru columbofili, pentru comitetele asociațiilor și, nu în ultimul rând, pentru transportatori, care trebuie să înțeleagă că este important să avem etape bune și la fel de important este să nu intrăm într-o sarabandă a amânărilor, care dă totul peste cap. Transportatorii se bucură de afacerea lor în momentul în care porumbeii sunt foarte bine îngrijiți în mijloacele de transport și se întorc foarte bine acasă și sezonul poate fi dus la capăt. Când nu se mai fac etape, când sezonul se termină la jumătate columbofilii sunt dezamăgiți, rezultatele lipsesc, iar transportatorii nu își mai încasează banii. De aceea, cu toții, trebuie să ne schimbăm mentalitatea și sper ca acest lucru să se întâmple cât mai curând”, a declarat Marius Tunduc, președintele Federației Naționale a Crescătorilor de Porumbei din România (foto dreapta). Judecând după desfășurarea etapei, deși s-a lansat abia marți, a fost cea mai bună decizie. „Data pentru prima etapă de fond din acest an a fost una fixă. Am îmbarcat porumbeii, mașinile au plecat spre Cehia, doar că acolo ploaia a fost foarte puternică și nu am putut lansa. Împreună cu colegii din asociația Bihor am luat, de comun acord, decizia de a aștepta pe locul de lansare. A fost nevoie să stăm destul de mult acolo și abia marți, după cinci zile de stat în mașină, porumbeii au putut fi lansați. Chiar și în aceste condiții, sosirile au fost destul de bune, porumbeii sosind undeva la aproximativ 80-85% din totalul angajat. Cred că a contat mult și faptul că mașinile de transport au avut jaluzele, dar și faptul că am avut 25, respectiv 27 de porumbei pe boxe, în funcție de capacitatea mașinii. Vom proceda și în continuare la etape cu dată fixă. De exemplu, următoarele etape de fond vor fi la nivel de zonă. După îmbarcare, prin vot, dacă vor mai fi probleme, se va decide atât ora, cât și ziua lansării, iar drept de vot vor avea decât columbofilii care participă la acest concurs”, a declarat Daniel Marta, președintele Asociației Arad.

Albert Ladislau câștigă locul 1 din 8.633 de porumbei

Pentru columbofilul arădean Albert Ladislau, concursul de la Humpolec a avut distanța de 581 de km. Un lot de 63 de porumbei a fost angajat de Albert Ladislau la această etapă, iar femela RO-2017-6025816 a reușit să câștige locul 1 pe lansare, devansând întreaga concurență. Ea a sosit în crescătorie la ora 11:59:56, dezvoltând o viteză medie de 1.661 m/min. „Deși în ultimii trei ani am concurat la văduvie, anul acesta, pentru că a fost incertitudinea cu pandemia, porumbeii de zbor au fost lăsați la natural. La îmbarcarea pentru acest fond poziția de cuib, inclusiv la femela câștigătoare, a constat în ouă de aproximativ 10 zile pentru majoritatea dintre ei. Ca origine, femela provine dintr-o familie foarte bună de porumbei de general. În momentul de față, în lotul de zbor am cinci porumbei din această familie și toți sosesc foarte bine. Tatăl este un mascul de la Lutz Primes din Austria, iar mama este o femelă reprodusă de mine. Femela concurează foarte bine, având până acum 25 de clasări. Anul acesta are deja șase clasări din tot atâtea angajări. Anul trecut, aproximativ la aceeași distanță, a ocupat locul 40 din peste 10.000 de porumbei. Ca pregătire pentru etape, folosesc produsele de la Pigeon Vitality. Porumbeii se antrenează acasă la liber, dimineața și seara, iar între etape sunt duși la un antrenament de 50 de km. Referitor la decizia organizatorilor de a amâna lansarea, cred că s-a ales cea mai bună dintre variante. A fost o decizie inspirată și chiar aș vrea să felicit pe toți cei implicați. Porumbeii au fost foarte bine îngrijiți, hrăniți bine, drept dovadă că au sosit bine acasă și într-o formă foarte bună”, a precizat Albert Ladislau. La același concurs, Albert Ladislau a ocupat locul al treilea la crescători (254 de participanți), cu 38 de porumbei clasați.

Adrian Lupulescu, câștigătorul locului 1 la crescători

Primul loc la crescători a fost câștigat tot de un columbofil din Arad. Adrian Lupulescu a angajat un lot de 85 de porumbei, concurați la văduvie, la fondul de la Humpolec. Primul său porumbel sosit în crescătorie și primul dintre cei nominalizați pentru echipă, femela RO-2018-0045134, a ocupat un foarte bun loc 2 pe lansare. Pe locul 60 pe lansare s-a clasat al doilea porumbel din echipă, masculul RO-2017-6027073, coeficientul realizat de cei doi porumbei (7,18 puncte de penalizare) fiind suficient de mic pentru a câștiga locul 1 la crescători. „La această etapă am introdus la echipă porumbei cu experiență, trei frați de tată, respectiv alți doi frați de tată. Prima femelă sosită la mine și pe locul al doilea pe lansare are la bază porumbei de la Chris Debacker combinați cu porumbei Hermes. În schimb, masculul este din porumbei originali Hermes, pe care eu i-am importat la începutul anilor 2000. Pregătirea pentru această etapă a fost destul de dificilă, pentru că plouat foarte mult. Nu am putut să îmi antrenez porumbeii în jurul crescătoriei decât de două ori. Dar, în mod normal, masculii zboară dimineața și seara timp de jumătate de oră, iar femelele doar dimineața, timp de o oră. Despre decizia de a nu lansa cred că a fost foarte bună. Este adevărat că am avut și ceva vânt din spate, care ne-a ajutat, dar a fost foarte bine că s-a așteptat, pentru că în condițiile de acolo nu se putea lansa”, a explicat Adrian Lupulescu (foto dreapta).

La final, trebuie să amintim că decizia organizatorilor de a aștepta cu porumbeii pe locul de lansare până când vremea a permis eliberarea lor este printre puținele întâlnite în România în ultimii ani. De asemenea, stabilirea datelor fixe de îmbarcare și lansare măcar pentru etapele de fond și maraton ar ajuta enorm la demontarea diferitelor speculații care, din nefericire, apar aproape de fiecare dată.

Previous post

UCPR: sezon nou, metehne vechi

Next post

Asociațiile Olt, Vâlcea și Gorj, „și-au dat mâna” pentru un super-fond: 19. 470 de porumbei la lansare

No Comment

Leave a reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Racing Pigeons

Racing Pigeons